Ramowy rozkład dnia uwzględniający czas form aktywności dzieci
w zgodzie z podstawą programową
07.00–08.00 Swobodna aktywność w kącikach zainteresowań, zgodnie z potrzebami dzieci; dyżur w grupach.
08.00–08.20 Zabawy ruchowe organizowane przez nauczyciela, w tym z uwzględnieniem
pomysłów dzieci, ćwiczenia poranne: zabawy ruchowe z dominantą elementu
uchu, zabawy muzyczno-taneczne, integracyjno-ruchowe, ruch przy muzyce.
08.20–09.00 Czynności przygotowujące do śniadania i śniadanie: higieniczne, organizacyjno-
porządkowe, zwyczajowo-kulturowe.
09.00–09.10 Swobodne zabawy dzieci: samodzielne i zespołowe w kącikach zainteresowań:
zabawy konstrukcyjne, zabawy manipulacyjne, rozwijające mowę, ćwicząc
koncentrację uwagi, rozwijające logiczne myślenie, kształtujące umiejętność
współdziałania, rozwijające kompetencje komunikacyjne.
09:10 - 09:40 Zajęcia poznawczo-wychowawcze (zespołowe, grupowe) – cykliczne
zajęcia wynikające z realizacji podstawy programowej z wykorzystaniem metod: metoda
dobrego startu – wg M. Bogdanowicz, dziecięca matematyka - wg E. Gruszczyk-
Kolczyńskiej, ruch rozwijający W. Scherborne, zajęcia sensomotoryczne, zajęcia
teatralne, zajęcia profilaktyczne, zajęcia, grafomotoryczne, zajęcia rozwijające
aktywność twórczą, realizacja projektów, zajęcia sprawnościowe sportowe.
09:40 - 10:15 Zajęcia z grupą –dydaktyczno-wychowawcze opiekuńcze.
Swobodna aktywność dzieci wg ich pomysłów i zainteresowań: zabawy i gry
indywidualne, zespołowe, zabawy ruchowe: spontaniczne i kierowane.
10.15–10.30 Czynności przygotowujące wyjście dzieci do ogrodu:
czynności fizjologiczne, ustalenie zasad zabaw w ogrodzie, określenie części
garderoby adekwatnej do pogody.
10.30–11.00 Zabawy w ogrodzie: swobodne zabawy z wykorzystaniem urządzeń ogrodowych i
sprzętu sportowego, prowadzenie obserwacji przyrodniczych, doświadczeń, gry i
zabawy sportowe (zespołowe, grupowe, międzygrupowe).
11.00–11.30 Czynności przygotowujące do spożycia zupy – I danie.
11.30-12.30 Swobodna zabawa, spacer w ogrodzie. Czynności higieniczne przygotowujące
do II dania.
12.30-13.00 Czynności przygotowujące do spożycia II dania.
13.00–14.30 Odpoczynek – relaksacja (higiena układu nerwowego): słuchanie muzyki,
słuchanie bajek, słuchanie dźwięków przyrody (płyty), relaks, zabawy dźwiękonaśladowcze.
14.30–14.45 Czynności przygotowujące do podwieczorku i podwieczorek.
15.00-17.30 Swobodne zabawy w ogrodzie; swobodne zabawy w sali dziecięcej bądź w sali
gimnastycznej; dyżur w grupach. Spacer w ogrodzie – zabawy ruchowe.